#4 Te Anau, Milford Sound, Queenstown en Wanaka

2 november 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Kia ora,

Inmiddels zijn er weer een paar dagen voorbij en we hebben een hoop meegemaakt... tijd voor een korte update vanuit ons (anders worden de verhalen ook weer zo lang...).

Overigens houden jullie nog steeds de foto's te goed. Op campsites is er vrijwel nooit (onbeperkte) Wi-Fi. We hebben een klein internetbundeltje om dingen op te zoeken. Foto's volgen dus nog.

Dinsdag 30 oktober - Te Anau/Milford Sound

Vanuit een stormachtig Orepuki zijn we richting Te Anau gereden over de Southern Scenic Route. In Te Anau was het weer nog slechter en waaiden we bijna weg. We hadden nog bijzonder weinig gepland voor deze reis, maar we wisten dat Te Anau de uitvalsbasis was om Fiordland te bezoeken. We wilden één van de twee beroemde fjordtoeren doen: Milford Sound of Doubtful Sound. Vanuit een informatiepunt werd ons aangeraden om te gaan voor Milford, zeker gezien de weersvoorspelling: iets minder regen in Milford en veel regen bij Doubtful. De Doubtful fjord is iets langer, maar Milford schijnt een stuk indrukwekkender te zijn gezien de hoogte. We reden diezelfde middag nog een prachtige route vanuit Te Anau naar Milford Sound. Een weg tussen de fjorden door, door waanzinnig grote valleien. We hebben een deel van de route gefilmd (timelapse) met de GoPro, die video wordt nog gedeeld. Deze weg is overigens vaak niet open vanwege lawinegevaar. Als een soort skipiste wordt aan het begin van de route de informatie op borden getoond over de rijomstandigheden. Bij een groot deel van de route mocht je toen wij er reden niet stoppen vanwege de lawines.

Vlak voor de locatie waar we zouden overnachten met de camper, zijn we gestopt voor een lange wandeling door het mooie gebied. Inmiddels was de zon volledig doorgebroken en de wind gaan liggen, waardoor het heerlijk weer was geworden. Door de persoon waar we de Milford Sound boottocht bij hadden geboekt werd verteld dat dit een van de mooiste routes was, eindigend bij een meer. De 'Lake Marian track' duurde 3 uur in totaal. Het klopte inderdaad wat de verkoper zei; het was een geweldig mooie route en we hebben er volop van genoten. Toch was het goed dat we onze bergschoenen hadden meegenomen. In het eerste deel van de route was er een fotoplek voor de stroomversnelling/waterval die uit de bergen kwam. Hier lag een makkelijk pad. Na dat fotopunt begon voor ons de pret: het bleek nog best een ingewikkelde track te zijn waar we vooral moesten klimmen en klauteren, 1.5 uur lang (de terugweg was een afdaling, dat ging wat makkelijker). Het uitzicht was het echter meer dan waard! We kwamen uit bij een prachtig kratermeer. Een goed verborgen spot, ver weg van het massatoerisme. Toen we later onze camper incheckten op het campeerterrein, zei de receptioniste ook dat dit een veelgebruikte zwemplek is van de Nieuw-Zeelanders zelf.

Na de lange tocht reden we verder richting Milford Sound. Dit was nog ongeveer 20 kilometer. De route werd steeds mooier naarmate we bij Milford in de buurt kwamen. We reden overigens ook door een indrukwekkend stukje arbeid heen: een 1.2 km lange tunnel, uitgegraven met enkel een paar houwelen door een paar abeiders in de jaren 30 van de vorige eeuw.  Een deel van de arbeiders is door de vele lawines in dit gebied omgekomen. We stonden op een mooie uitgebreide campsite (de enige in de omgeving). Voor het eerst hadden we ook een heldere nacht, waardoor we een prachtige sterrenhemel zagen.

Woensdag 31 oktober - Milford Sound/Te Anau

Milford Sound is supertoeristisch. Echter komen de meeste dagtours pas vanaf een uur of 11 aan (het is nog 2.5 uur rijden vanaf Te Anau en 5 uur vanaf Queenstown, waarvanuit de meeste toeristen komen). Wij hadden onze boottour rond een uur of 9 gepland en de keuze had niet beter kunnen zijn: rond een uur of 9 is het ruim 3x zo goedkoop om met een boot langs de fjorden te varen, ontbijt werd geserveerd en het is nog heerlijk rustig. Van de voorspelde regen is niks terechtgekomen: het was stralend zonnig. Later hoorden we dat we hiermee enorm geluk hadden, meestal is het erg regenachtig in de fjorden.

Het gigantische fjord waar we doorheen vaarden was erg indrukwekkend. Ik ga hier niet te veel woorden aan vuil maken, de foto's binnenkort zeggen hopelijk genoeg!

Na de boottocht zijn we teruggereden richting Te Anau. Het was nog steeds stralend weer en de busladingen vol toeristen kwamen ons tegemoet gereden. Aangekomen in Te Anau begon het weer langzaam om te slaan, maar we hebben voor het grootste deel in de zon een stuk van de Kepler Track langs Lake Te Anau gelopen. Hierna zouden we in Te Anau op een boot stappen die ons naar de Glowworm Caves zou brengen. De glowwormen komen in bepaalde grotten voor in Nieuw-Zeeland en Australië, onder andere in Te Anau. Het puntje van de worm geeft licht om vliegjes en insectjes te lokken. In een bootje vaarden we in de grot onder de wormen door, het is een prachtig gezicht om te zien!

's Avonds zijn we doorgereden richting Queenstown en hebben we geslapen in Mossburn. Bij het inchecken bleek dat onze camper er al eerder was geweest, dus hij kreeg een warm 'welkom terug'. We sliepen hier tussen de schapen, koeien, pauwen en lama's op een groot weiland. Jolein kreeg van de eigenaar een zak schapenvoer om de schaapjes 's ochtends wat bij te voeren. Als Texelaar weet zij wel goed met de schaapjes om te gaan :).

Donderdag 1 november - Queenstown

's Ochtends zijn we vanaf de campsite doorgereden richting Queenstown. Onderweg, rond Kingston, was er een groot ongeluk gebeurd waar een touringbus frontaal op een auto was gebotst en van de weg is geraakt. Dit was groot nieuws in Nieuw-Zeeland, zeker omdat er zeker '1 kilometer' file stond. We hebben in totaal 20 minuten stilgestaan voordat we langs het ongeluk konden. In Nieuw-Zeeland zijn ze duidelijk niet gewend aan files en wachten: het werd sterk afgeraden om de route te rijden en alle tours vanuit Queenstown richting Te Anau/Milford Sound werden geannuleerd vanwege de vertraging. 'Verkeerschaos'.

We kwamen rond de middag aan in Queenstown waar we besloten op een terrasje lekker te lunchen. Het was heerlijk weer, en zodra de zon schijnt scheelt het gelijk een jas en een trui. Queenstown is een leuk, klein stadje wat wintersport en outdoor ademt. We zijn (met de toeristische meute mee) de gondel omhoog gegaan waar je uitzicht had over de stad en het meer waar het aan ligt. Boven op de berg kon je met een soort bobslee-achtig wagentje van de berg af crossen, de 'Luge', wat we natuurlijk ook hebben gedaan. Naast dat we weer even 15 jaar jonger waren voor even, hadden we ook een prachtig uitzicht vanuit de bobslee.

We gingen terug naar de stad voor een kop koffie, maar onderweg kwamen we langs een toeristenkantoortje waar we even wat folders bekeken. Gevolg: onze halve Noordereilandtour is al geboekt, nadat we aan de praat raakten met een medewerker van de winkel. Het scheen dat het Noordereiland in november redelijk volgeboekt zit omdat de toeristenstroom dan op gang komt. De toeristen reizen meestal van noord naar zuid, en wij zijn een maand het drukke seizoen gestart op het zuidereiland. De hoogtepunten rondom Rotorua hebben we in ieder geval gereserveerd nu, toch wel de populairste attractie van Nieuw-Zeeland, een must-see. We gaan daar onder andere naar een geiser, een Maori diner ritueel bijwonen en naar de bekende mudspa. Maar daarover meer over een maand...

Om het dagje nog een stuk duurder te maken hebben we ook een bungeejump geboekt vlakbij Queenstown ('s werelds eerste commerciële bungee, van een brug af in Kawarau) en een gletsertoer geboekt richting de Franz Josef gletsjer. Deze gletsjer is alleen per helicopter bereikbaar, waardoor we al 2 dingen van onze bucketlist kunnen afstrepen: een bungeejump en een helicoptervlucht. De rest van de maand leven we op water en brood...

Daarover gesproken, hebben we die avond gelijk de daad bij het woord gevoegd. Bij de brug waar we de volgende dag zouden bungeejumpen was er de mogelijkheid tot freedom camping, waardoor we er gratis konden overnachten. Freedom campings kom je langs de meeste routes wel vaker tegen, het nadeel is alleen dat er vaak 0 faciliteiten zijn, waardoor we in de camper naar de wc zouden moeten gaan. Bovendien moet onze camper eens in de 2 a 3 dagen aan stroom worden aangesloten, waardoor we meestal wel een 'powered site' op een camping nemen. Afhankelijk van de plek waar je dit boekt betaal je hier tussen de 10 en de 25 dollar per persoon per nacht voor.

Vrijdag 2 november - Kawarau & Wanaka

Jolein zeurt er al een paar dagen over: Queenstown is de bungeejumpstad! En bungeejumpen wil ze al sinds haar 13e. Ik probeerde dit uit haar kop te praten, en dat was me in eerste instantie ook gelukt. 'Als we een leuk baantje hebben in Australië, kunnen we nog sparen voor een jump of iets dergelijks.' Mislukt. De dag na deze afspraak stonden we toch bij de Kawarau-brug, 's werelds eerste commerciële bungeejumplocatie. En we hebben gesprongen, 43 meter naar beneden boven een rivier. En helaas voor mij: er is ook beeldmateriaal van. Zonder dollen: het is een geweldige ervaring en de adrenaline voel je door heel je lijf. Beneden werden we opgevangen door een bootje wat ons naar de kant bracht. Ook hiervan volgen nog de foto's 😉. Overigens heb je best kans ons tegen te komen op een of andere Chinese site, blog of fotoboek. Er stonden continu een hoop Chinezen bungeejumpers te fotograferen vanaf de zijkant, met selfiesticks of met professionele camera's: busladingen Chinezen maken foto's.

Na de jump zijn we doorgereden via de Crown Range Road. De hoogste weg van Nieuw-Zesland weg, vol haarspeldbochten en prachtige uitzichten bracht ons naar Wanaka, wat Queenstown in het klein is. Jammergenoeg was de bewolking terug en de wind weer flink aangetrokken aan het eind van de ochtend, waardoor het uitzicht iets minder mooi was.

Ook Wanaka is een skiplaats in de winter en in de zomer zijn er vooral outdooractiviteiten. We hebben onze camper al vroeg op de camping neergezet en zijn in de stad wat gaan drinken bij een café waar ik nu mijn blog schrijf.

We doen de rest van de dag wat rustiger aan, we zijn redelijk moe van al het moois en vets van de afgelopen dagen. Morgen rijden we door naar Lake Tekapo, zondag rijden we vanaf daar terug naar Wanaka om vervolgens richting Franz Josef te rijden. Maandagochtend hebben we daar de excursie door de gletsjer. We zijn erg benieuwd!

Tot snel

Matthijs & Jolein

1. Jopie schrauwen:
    2 november 2018
    wat een prachtige ervaring.ben jaloers op jullie.Enjoy!!!
  2. Karin:
    3 november 2018
    Jaja verkeers choas.... Niets vergeleken hier....
  3. Tonnie:
    5 november 2018
    Super leuk jullie ervaringen te lezen!