#8 't Sydney altijd mee: start van een leven in Australië

18 december 2018 - Kensington, Australië

Goodday mates,

Inmiddels wonen we al drie weken in het mooie Sydney en is het alweer tijd voor een nieuwe update van onze kant. Alles wat we voor ons verblijf in Australië hebben moeten regelen (vooraf en hier ter plekke), is opgespaard voor deze blog. Ik kan nu al verklappen dat we wat avonturen en levenslessen rijker zijn...

Start van onze reis door Australië
'Wat is jullie plan eigenlijk?' Een vraag die we continu te horen krijgen, waar eigenlijk nauwelijks een antwoord op valt te geven. 'We willen Australië zien, en we gaan werken om het te bekostigen.'  Veel meer dan globaal kan je het eigenlijk niet plannen, lezen wij op verschillende sites en blogs van anderen die ons al zijn voorgegaan. Je weet immers niet waar je werk vindt, en het is natuurlijk een kwestie van smaak en waar wij ons prettig bij voelen waar je wilt blijven hangen.

Uiteindelijk hebben we na wat discussies bij het boeken besloten dat Sydney onze eerste bestemming wordt. De bedoeling is om hier, na een ruime maand gereisd te hebben door Nieuw-Zeeland, even bij te tanken en zoveel mogelijk geld te verdienen om weer verder te kunnen reizen. Het voordeel is dat het in Australië op dit moment zomer is, de vakantie begint volgende week en dat belooft een drukke tijd te worden. Hierdoor is het een stuk makkelijker om een baantje te vinden in de horeca in Sydney. De bedoeling is dat we hier een aantal maanden gaan werken en vervolgens doorreizen. De volgende bestemmingen op ons lijstje zijn Melbourne en Tasmanië, als het hier nog net zomer is. Zodra de winter aanbreekt wordt het weer in het noorden van Australië een stuk aangenamer dan in het zuiden en willen we die kant op reizen.

Verhuizen uit Nederland
Dan is er dus een plan gemaakt om een jaar te gaan reizen en te werken... maar je hebt nog een appartement, een kat, een hoop verzekeringen, abonnementen, een onafgeronde studie en nog veel meer verplichtingen in Nederland. Overal word je er voor gewaarschuwd, onderschat het regelen daarvan niet! Die waarschuwing bleek meer dan terecht te zijn.

Zo hebben we met veel moeite al onze verzekeringen en abonnementen op moeten zeggen. Ik kan je wel vertellen, het is heerlijk om geen automatische incasso's meer te hebben! Met een goede onderbouwing kwamen we bij veel bedrijven wel weg. Zo ging het opzeggen van onze zorgverzekering (verplicht want: langer dan 8 maanden naar het buitenland en van plan om te werken) opvallend soepel. Sommige bedrijven deden wat moeilijker en wilden een bewijs van emigratie zien, bijvoorbeeld een adres in het buitenland of een uitschrijfbewijs bij de gemeente. Echter is een uitschrijving bij de gemeente 5 dagen voor vertrek pas mogelijk... waardoor een abonnement weer een maand langer door zou lopen vanwege de opzegtermijn. Andere bedrijven hadden weer een opzegboete, ongeacht wat je reden was.

Na veel telefoongesprekken, soms met geruzie en soms met een oprecht geïnteresseerde klantenservice-medewerker, was het ons gelukt om het hele zooitje te regelen. De spullen uit ons appartement pasten in één Bo-rentbusje met laadklep en staan bij mijn moeder in de garage gestald. Onze kat Whisky heeft een warmer plekje gekregen en mag in het huis rondlopen. En dan begint het geregel voor Australië...

Visa en documenten
Zo moesten we een Working Holiday Visa aanvragen, de kosten daarvoor zijn al $400,-. Met dit visum heb je het recht om een jaar lang in Australië te werken en te verblijven, vanaf het moment dat je binnenkomt. Ook mag je Australië vrij in- en uitreizen met behoud van je visum. Om een inkomen te kunnen ontvangen, heb je daarnaast nog een Tax File Number voor de belasting nodig en een Australische bankrekening, wat we pas in Australië zelf konden regelen. Daarnaast heb je voor een baantje in de hospitality branche al je RSA (verantwoordelijk alcohol schenken, vergelijkbaar met Sociale Hygiëne in Nederland) nodig, maar elke staat heeft zijn eigen examen daarvoor. Voordat alles aangevraagd is en je het hebt ontvangen, ben je ruim een week verder, in die tijd konden we op zoek gaan naar een baantje.

Betalen in Australië
Voor betalingen in Nieuw-Zeeland en Australië konden we daarnaast ook gebruik maken van de Transferwise-pas. Transferwise is een enorm handig middel om je valuta om te wisselen, ze rekenen namelijk nauwelijks kosten voor het omzetten van je valuta.
Ter vergelijking: als je met je Nederlandse bankpas bij een ATM pint hier, betaal je sowieso $4,-, aan de lokale bank, €3,50 aan de Rabobank en daarnaast wordt je valuta omgezet met een ongunstige wisselkoers en betaal je een koersopslag van 1,1% transactiekosten (over alle transacties, ook in de winkel). Pinnen met je creditcard is nog duurder: dan betaal je sowieso $4,- aan de lokale bank, betaal je ook €4,50 aan in ons geval de Rabobank voor het opnemen van geld, de transactiekosten bedragen 2% (over alle transacties, ook in de winkel).
Met Transferwise kun je euro's omzetten naar Nieuw-Zeeland dollars en Australische dollars (en veel meer andere valuta) en je kunt ver voor kiezen om het naar een bankrekening over te maken of een Transferwise debit card te gebruiken. De kosten voor het omzetten van de valuta waren ongeveer 0,5% van het bedrag, waarna je de valuta 'kostenloos' kunt gebruiken. Daarnaast krijg je de wisselkoers zoals je die ook kan vinden als je die opzoekt op Google, waardoor je eindelijk dus een stuk meer krijgt dan bij de bank. Wisselkantoren met hun koersopslag hoeven we op deze manier al helemaal niet meer te overwegen. Op deze kaart kun je ook meerdere valuta zetten, handig als je meer landen bezoekt! Als je bedenkt dat we bijna alles anders met onze creditcards hadden moeten doen, spaar je op deze manier toch een hoop kosten uit. Voor iedereen die een reis buiten Europa gaat maken, kunnen wij Transferwise meer dan aanbevelen!

Inmiddels hebben we een bankpas van een lokale bank hier, Commonwealth. Via Transferwise hebben we nog extra spaargeld hier naar toe overgemaakt (in Australië is de rente een stuk hoger) en inkomsten zullen hierop worden gestort.

De jacht naar een appartement
Werken in Sydney betekent ook verblijven in Sydney, waardoor wij toch op zoek moesten naar een woonruimte. Een hostel zou niet rendabel zijn om in te gaan 'wonen' en daarnaast willen we toch ook een beetje rust hebben als we thuis zitten. We gingen daarom vanuit Nieuw-Zeeland al op zoek naar een appartement via Facebookgroepen.

Al snel kwamen we er achter dat alle verhuurders om een 'bond' vroegen, die ze van te voren overgemaakt wilden hebben. Uiteindelijk hadden wij 3 opties en wij kozen, achteraf hartstikke dom, voor de goedkoopste. Voor $200,- per week zouden wij een appartement vlakbij het centrum van Sydney hebben, dat was natuurlijk te mooi om waar te zijn. De gozer waar wij contact mee hadden, bleek namelijk door middel van identiteitsfraude al eens gegevens van iemand anders te hebben gestolen, en heeft hij met deze gegevens ook een bankrekening in Australië weten te openen. Zo had hij foto's van een paspoort en rijbewijs van iemand anders en stuurde hij die naar ons op als bewijs dat hij betrouwbaar was. Het enige probleem: dat was hij dus niet.

We hadden een bond van $200,- naar deze persoon overgemaakt, gelukkig niet meer want hij vroeg in eerste instantie $800. Toen hij op een gegeven moment wéér om meer geld begon te vragen, begonnen wij het te wantrouwen... het was immers toch al geregeld? Een dag voor vertrek naar Sydney hebben we de desbetreffende persoon op Facebook benaderd, maar hij bleek ons niet te kennen en was zelf in het verleden opgelicht waarbij zijn identiteit is gestolen. Dat was natuurlijk een domper voor ons en we voelden ons ontzettend naïef, waarom hebben we dat niet opgezocht voordat we geld zouden overmaken?

Uiteraard zijn wij gelijk toen we in Sydney aankwamen naar de politie gegaan. Tegen deze meneer liepen al 5 zaken in de afgelopen weken. De vrees is alleen dat hij op dit moment zich in Europa bevindt, waardoor de Australische politie weinig kan doen. De oplichter maakt gebruik van de meest gebruikte methode om in Sydney aan een tijdelijke woonruimte te komen: via Facebookgroepen. Zijn werkwijze valt niet op, omdat letterlijk iedereen om een bond vraagt (ook het appartement waar wij nu in zitten), waardoor het vaak pas aan het licht komt op het moment dat het al te laat is. Het is een soort loterij en wij hadden flinke pech dat wij aan het verkeerde lot hebben getrokken en er ook zijn ingestonken. Uiteraard hou je vooraf rekening met het feit dat zoiets kan gebeuren, maar als het echt gebeurt dan baal je toch even flink...

We hebben de dag voordat we naar Sydney vertrokken nog onze 'nummer 2' op de lijst benaderd. Zij had nog een kamer vrij in een appartement en daar zitten wij nu in. De locatie is wat ons betreft perfect: in het midden tussen de stad en het strand, waarvoor je allebei een busrit van ongeveer 20 minuten nodig hebt. Het appartement kost $400,- per week, wat ongeveer de gemiddelde prijs is voor een appartement hier. Het opvallende is dat zij dezelfde werkwijze aanhoudt als de oplichter, terwijl zij wel een goed appartement levert. Zo dicht bij elkaar kan het dus liggen...

De volgende keer zullen wij het als volgt aanpakken: https://www.youtube.com/watch?v=wWIwlfo9_OM ;).

Banenjacht
Visum: Check
Woonruimte: Check
Tax File Number, lokale bankrekening, RSA-certificaat: Check
De omstandigheden om de komende maanden in Sydney te gaan werken zijn er, het enige wat nog ontbrak was een baantje. Aangezien het in Sydney stikt van de restaurants, hotels en bars, hebben wij erop gegokt dat we daar makkelijk een baantje konden vinden, zeker omdat we allebei wat horeca-ervaring hadden. Dus zijn we op pad gegaan met een stuk of 20 CV's en hebben die uitgedeeld op strategische plekken in de stad waar wij hopelijk aan de slag konden gaan: in de wijk rondom de universiteit, aan het strand rondom Coogee bay, in de winkelstraat bij Randwick Junction en in Darling Harbour, wat dichterbij het centrum van Sydney. Daarnaast hebben we online gesolliciteerd, wat mails rondgestuurd en oproepen op Facebook geplaatst.

Na ongeveer 3 dagen strooien met cv's werd ik als eerste gebeld. Of ik vrijdag langs wilde komen voor een test-shift, Jolein zou eventueel mogen komen als ik wat meer ingewerkt was en zij geen baantje had. Aangezien Jolein nog geen test-shift had zijn we die dag wel gewoon verder blijven zoeken, de dag erna zijn we zelfs op een enorme groepssollicitatie geweest (enorme aanfluiting natuurlijk). Toen Jolein een beetje haar geduld begon te verliezen, begon haar telefoon ook een paar keer te rinkelen en heeft ze ook verschillende aanbiedingen gekregen. Uiteindelijk heeft Jolein er toch voor gekozen om mijn collega te worden, en tot nu toe bevalt ons dat redelijk goed! Jolein en ik hebben vaak wel wisselende shiften, maar daarentegen is het salaris goed (zeker in het weekend) en besparen we enorm veel op boodschappen omdat we na elke dienst kunnen eten in het restaurant. We worden per week uitbetaald en de fooi krijgen we na onze dienst mee. Laat het sparen maar beginnen! Vanuit onze werkplek hebben we prachtig uitzicht over het strand van Coogee Bay.

Het weer in Sydney
Nadat we veel wisselvallig weer hebben gehad in Nieuw-Zeeland, dachten we in Sydney in de hitte te komen.... maar ook in Sydney is het een stuk wisselvalliger dan normaal. We horen regelmatig dat er een paar zomers lang bijna helemaal geen regen was gevallen, terwijl het de afgelopen weken hier regelmatig aan het gieten is. Dagen van 30 graden en een brandend zonnetje worden afgewisseld door dagen met bewolking, regen en onweer. Voordat we in Sydney aankwamen zouden er overstromingen hebben plaatsgevonden, en afgelopen weekend zat een deel van Sydney zonder stroom na enorme hagelbuien. Als het dan een keer zonnig is en warm, kan het zomaar zijn dat er vanuit zee een mist op komt zetten die verkoeling komt brengen op je stranddag. De droge warmte die er normaalgesproken is, valt goed vol te houden. Afgelopen week waren sommige dagen echter zo vochtig, dat het niet lekker was.

Het weer is onvoorspelbaar de laatste weken en veranderd om de haverklap, we zijn benieuwd wanneer het een langere tijd wat warm zomerweer gaat worden. ;)

In de volgende blog zullen we jullie op de hoogte brengen van het moois wat we hebben gezien in Sydney en de omgeving. Daarnaast willen we voor februari nog een camper of auto op de kop tikken om door te kunnen reizen, daarover ook meer in de volgende blog!

Klik hier voor de reisverhalen uit Nieuw-Zeeland

See ya,

Matthijs & Jolein

1. Karin:
    18 december 2018
    Daar was ie dan..... Heerlijk net voor werktijd kunnen lezen. Meem mijn I pad mee, mss komt paps nog koffie doen
  2. Nico:
    18 december 2018
    mensen wat een verhaal met ongein en doorzettings vermogen
    Fijn dat jullie nu een job hebben kan er lekker gespaard worden voor het vervolg van de reis
    Het gaat jullie goed en alvast fijne dagen en een sprankelend uiteinde en een fantastisch 2019