#2 Via Singapore naar Christchurch

25 oktober 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Voor de foto's bij deze blog, ga naar het fotoalbum Singapore & Christchurch. Het was een beetje lastig de foto's goed in het verhaal te krijgen.

Zondag 21-10-18

Na een korte nacht van 4 uur slaap, worden we om 5.00 wakker in De Heen. De avond ervoor hebben we alle spullen in onze backpacks proberen te proppen, iets wat Jolein toch wat beter afging dan mij, hoewel ik veel minder spullen had om mee te nemen. Er moesten keuzes gemaakt worden, waardoor er uiteindelijk nog minder kleding mee is gegaan dan van te voren bedacht. We vertrokken met mijn moeder en zusje richting Schiphol waar we om kwart over 7 al werden opgewacht door een deel van het 'uitzwaaicommité': Jolein haar ouders, oom en opa. Later kwamen Ray en Lau, broer en schoonzus van Jolein en onze vrienden Bob, Suzanne en Emma daarbij aansluiten om ons gedag te zeggen. Tot hopelijk volgend jaar ;).

44475391_2187560497954669_5779486780101230592_n

Om 10.45 stapten we het vliegtuig in, al duurde het nog tot 11.50 voordat het vliegtuig eindelijk op kon stijgen. Schijnbaar hadden er mensen hun overstap gemist, waardoor de koffers uit de ruimbagage gehaald moesten worden. Met de vlucht door Singapore Airlines zouden we ruim 12 uur later in Singapore landen. In Nederland is het dan rond middernacht, terwijl het in Singapore dan pas net 6.00 's ochtends is. In het vliegtuig zaten we overigens naast een gezellige Nederlandse vrouw, onderweg om een vriendin te bezoeken in Brisbane.

Maandag 22-10 -- Foto's klik hier!

Geland in Singapore moesten wij 14 uur zien te overbruggen: een bewuste keuze omdat we graag nog wat van de stad wilden zien. We hadden een paar opties, waaronder een gratis bustour georganiseerd door het vliegveld. Later bleek dat we deze niet hadden kunnen doen, omdat je dan niet door de douane moest gaan en je ook maar 2 uur in de stad kon doorbrengen. Uiteindelijk zijn we door de douane gegaan en zijn we met de metro naar de stad gegaan. In ongeveer een half uur ben je vanaf de airport in het centrum. Vanaf daar hebben we een Hop-on Hop-off bus genomen. Omdat we erg moe waren van de vlucht en eigenlijk een nacht hadden overgeslagen, leek ons dat de beste optie. Via de bus hebben we stops gemaakt in Little India, de Indiase woonwijk in Singapore, en in Chinatown. Vanaf Chinatown zijn we gelopen richting de Lau Pa Sat (Telok Ayer Market), een overdekte markt met allerlei eetkraampjes waar, naar ons idee, vooral de locals hun lunchtijd doorbrachten. Jolein heeft hier een seafood soep gegeten, waarbij ik heb genoten van een chicken curry. In de middag werd het overigens erg benauwd in Singapore, vandaar dat we het ook wel even fijn vonden in de overdekte markt. Hierna hebben we onze 'tour' doorgezet naar Gardens by the Bay, waar we nog even rond hebben gelopen voor wij de metro terugnamen richting het vliegveld. In de metro merkte vooral ik de overgeslagen nacht, want ik viel om de haverklap kort in slaap.

Om kwart voor 8 's avonds vertrok onze vlucht richting Christchurch. Jolein en ik hebben elkaar continu wakker moeten schudden in het vliegtuig omdat ze nog met een warme maaltijd langs zouden komen. We wisten wel zeker dat we goed zouden slapen na het eten, wat ook gebeurde. Van de 9 uur durende vlucht hebben we 7 uur geslapen. Direct na het eten vielen we in slaap en 's ochtends werden we vlak voor het ontbijt weer wakker.

Dinsdag 23-10 -- Foto's klik hier!

We landden om 10 uur 's ochtends in Christchurch, waarna we door de 'beruchte' border security moesten. Daar werden we uiterst vriendelijk begroet en vooruit geholpen. Het 'strenge' formulier wat we moesten invullen en de waarschuwingen voor de hoge boetes voor het maken van fouten hadden ons voor niks afgeschrokken. We hadden netjes aangegeven dat we eten en 'gebruikte' sportkleding (bergschoenen en dergelijke) bijhadden. Na 2 simpele vragen ('Welk eten heb je bij je?' en 'Zijn je schoenen schoon?') mochten we gelijk doorlopen en konden we het land binnen.

Met de taxi (achteraf ging er ook een bus, maar we waren te moe om dit uit te zoeken) zijn we naar het centrum gereden. Het viel ons onderweg op dat de wijken heel breed uitgemeten zijn. Alle huizen zijn vrijstaand en het leken een soort chaletjes naast elkaar. Verder deed het naar ons idee een beetje Engels-Europees aan. Op de achtergrond zag je aan twee kanten bergen, terwijl Christchurch op een vlak deel ligt. In de binnenstad zie je goed de gevolgen van de aardbevingen van 2011. Een deel van de stad is herbouwd maar je ziet veel open gaten. Er zijn nog gebouwen die gesloopt moeten worden (en er ook nog best fraai uitzien, als je door de brokstukken heenkijkt) en gebouwen die nog gerestaureerd moeten worden, zoals de Cathedral. De gevolgen van de aardbeving blijven we letterlijk in elke straat in Christchurch terugzien.

's Middags zijn we nog door de botanische tuinen van Christchurch gelopen. We hadden die dag een heerlijk zonnetje en ongeveer 21 graden: ideaal weer om aan te komen. Rond 18.00 stortten we letterlijk in en hebben we geprobeerd onze slaap nog te rekken tot 21.00.

Woensdag 24-10 -- Foto's klik hier!

Na een elf uur durend schoonheidsslaapje zijn we gaan ontbijten en daarna naar de fietsverhuur gelopen. Christchurch ontdekken op z'n Nederlands, dachten we. De jongen van de fietsverhuur raadde ons een tochtje door de 'mountains' aan. We dachten dat wel aan te kunnen en huurden een mountainbike. De 'Dyers Pass Road' beval hij ons aan, waar we vanaf de top van de berg van een prachtig uitzicht konden genieten vanaf de Sign of the Kiwi. Spoiler alert: we hebben de Sign of the Kiwi nooit bereikt. ;). Na zo'n 2.5 km berg op fietsen en verschillende adempauzes, hebben we toch besloten de tocht naar beneden weer in te zetten en maar rondom Christchurch te fietsen, wat ook mooi was. Bergfietsen is niet bepaald weggelegd voor ons Nederlanders... Overigens waren we wel trots op het feit dat we hebben kunnen picknicken met een geweldig uitzicht!

We zijn langs de Avon River gefietst. Ook hier waren de gevolgen van de aardbeving goed zichtbaar. Complete woonwijken moesten hier gesloopt worden omdat deze door een grondverzakking onder het waterpeil van de Avon River kwamen te liggen. Vlak na het winterseizoen kwam de complete woonwijk telkens onder water te staan. Inmiddels waren alle huizen in deze omgeving al gesloopt, maar de straten (inclusief naambordjes), oprijlanen, stroombekabeling, ingerichte tuinen (met verdwaalde speeltoestellen) en een weggehaald bruggetje herinneren de woonwijk die er tot een paar jaar geleden heeft gelegen. Het deed voor ons behoorlijk spookachtig aan.

's Avonds stortten we net als gisteren behoorlijk in. We hebben dumplings gegeten in een restaurant vlakbij het hotel. Dit keer konden we de slaap rekken tot 22.00 ;). Overigens was ook vandaag het weer geweldig: met 25 graden en zon hebben we vol op genoten van het vroege voorjaar in Nieuw-Zeeland.

Donderdag 25-10 -- Foto's klik hier!

Dat het weer in Nieuw-Zeeland net zo grillig kan zijn als in Nederland bewijst vandaag wel. Met ongeveer 10 graden en behoorlijk wat regen doet Christchurch nog een stuk Engelser aan dan de dagen ervoor. We vertrokken 's ochtends met de bus richting het vliegveld, waar het Antarctisch Museum in de buurt was. Hier hebben we kunnen ervaren hoe het is om in poolomstandigheden te leven. Het museum was erg interessant en had een 4D-filmbioscoop, een sneeuwstormsimulator en een pantserwagen waar we een ritje in hebben gemaakt. In deze pantserwagen zat een wel heel internationaal gezelschap: een Amerikaans stel, een Australisch stel en wat Indiërs. Met de Amerikanen en de Australiërs hebben we kort gepraat, bijzonder om te horen wat hun redenen zijn om Nieuw-Zeeland te bezoeken.

Na de Zuidpoolochtend zijn we met de bus teruggegaan richting Christchurch, waar we hebben geluncht in een restaurant aan de New Regents Street. Deze straat is een van de eerste volledig gerenoveerde straten in het centrum van Christchurch.

Vanavond gaan we, om toch mijn verjaardag te vieren, uiteten in een Indiaas restaurant vlakbij het hotel.

Morgen gaan we de camper ophalen en gaan we de reis voortzetten. Overigens blijft het morgen nog 'slecht' weer, vanaf zaterdag zou het weer flink gaan verbeteren.

De komende dagen reizen we langs Temkura, Oamaru en Moeraki (zuidoostkust) richting Dunedin (spreek uit als: dun-ie-din), een van oorsprong Schots studentenstadje in het zuidoosten van het Zuidereiland. Deze rit duurt ongeveer 5.5 uur, maar we wachten nog even af waar we onderweg nog gaan stoppen en eventueel overnachten. We zijn erg benieuwd hoe dat ons gaat bevallen!

Tot snel en liefs,
Matthijs (en Jolein, maar die wil geen blog bijhouden ;-))

1. Tillo:
    25 oktober 2018
    Geniet ervan duifjes
  2. Jopie schrauwen:
    28 oktober 2018
    wat leuk om jullie reisverslag te lezen en wat een mooie foto's.Matthijs nog gefeliciteerd met je verjaardag.nogmaals geniet van jullie mooie reis.!!!!