#9 Sydney Stories, deel 2

6 januari 2019 - Kensington, Australië

G'day everyone,

Inmiddels zijn Jolein en ik al ruim een maand aan het werk in Australië om hard te sparen voor het vervolg van de reis. We werken in de bediening bij Barzura, een leuk restaurantje met prachtig uitzicht over Coogee Bay. Om zoveel mogelijk in een korte tijd te verdienen, werken Jolein en ik allebei 6 dagen per week, waar Jolein vaak de ochtenddiensten pakt (breakfast is een 'big thing' hier) tot een uurtje of 3 's middags en ik vaak om 3 uur begin en meedraai tot sluit. Het is op dit moment zomervakantie in Sydney, waardoor het nu de drukste tijd van het jaar is. Het nadeel van het vele werken is dat we weinig tijd hebben om Sydney en omgeving te verkennen. Als we dan toevallig een moment samen vrij hebben, zijn we toch meestal op een van de stranden te vinden die de stad rijk is... een bezigheid waar de Sydneysiders ook makkelijk hun vrije dagen mee kunnen vullen. Het voordeel van ons baantje is dat we ook geen tijd hebben om geld uit te geven. De maaltijden die we dagelijks krijgen op het werk, zorgen er ook voor dat we weinig boodschappen hoeven te doen. Van de fooitjes die we krijgen kunnen we af en toe een drankje doen of een hapje eten ergens, maar we maken voornamelijk winst. Daarnaast ontmoeten we ontzettend veel mensen en hebben we dagelijks leuke gesprekken van mensen over de hele wereld. Het werkleventje bevalt ons dus behoorlijk goed hier! Toch begint het weer te kriebelen om zoveel mogelijk van dit land te zien als je over je plannen praat of ervaringen van andere mensen hoort. Over ruim een maand komen de ouders van Jolein ons opzoeken en kunnen we dan ook een start maken voor een reis in dit prachtige land.

Sightseeing
Tijdens onze zoektocht naar een baantje in Sydney hadden we voldoende tijd om rond te kijken in de stad, en gelukkig hebben we daar ook gebruik van gemaakt! Nadat we waren aangekomen in Sydney en even hebben uitgerust van onze reis door Nieuw-Zeeland, hebben we al snel de draad opgepakt. Het gemak van een camper hadden we nu niet, dus hebben we een OV-kaart aangeschaft. In vergelijking met Nederland is het openbaar vervoer hier niet duur en rijden bussen regelmatig en tot in alle hoeken van de suburbs.

We hebben vooral de tijd genomen om door wijken en gebieden heen te lopen en te verkennen. Zo bij Darling Harbour geweest om, naast te solliciteren, ook te relaxed rond te kijken naar grote haven die Sydney heeft, en ons te verbazen over de verschillende ferries die vanaf daar kunnen worden gepakt. De ontdekking dat de 'Stroop Bro's' hier een Nederlandse lekkernij verkopen, deed ons ook erg goed (stroop waffles zijn ook gewoon erg lekker). We hebben het Opera House en de Harbour Bridge bewonderd en we zijn ook door de oudste wijk van Sydney gelopen, The Rocks, waar je nog de sporen van houwelen in de uitgehakte rotsen kon zien. Daar merkten we dat een markt volledig in kerstsfeer met 30 graden, toch een beetje apart is. Bij een wandeling door Paddington kwamen we erachter dat bij sightseeing zon en 35 graden niet aangenaam is, maar ook als er regen wordt voorspeld is het geen pretje... We hebben rondom Kings Cross gemerkt dat straten dan extra glad worden, maar na regen komt altijd weer zonneschijn en kunnen we de draad gewoon weer oppakken en de bus pakken naar een ander stadsdeel. Zo kwamen we 's avonds terecht in Newtown om een hapje te eten bij een Grieks restaurant, waar we als enigen aan een tafeltje buiten zaten. Het is nog gewoon 20 graden hoor, hoezo binnen zitten? De andere vrije dagen die we hadden, hebben we besteed op de stranden van Coogee, Bronte, Maroubra, Little Bay en La Perouse... 's Avonds met kerst een rondje door het centrumgebied lopen en genieten van de versierde straten en een hoop live-muziek, en dat alles op een aangename zomeravond. Nu ik zo aan het typen ben, merk ik dat we meer van Sydney hebben gezien dan we ons zelf beseffen. En er is nog zoveel te ontdekken, en we zijn nog niet eens Sydney Harbour overgestoken.

De trein- en busverbindingen in zijn hier erg fijn. Op zondag, wanneer je aan het OV maximaal $2,70 kwijt bent, maken veel mensen dan ook gebruik hiervan. Een van de treinverbindingen vanuit Sydney loopt door tot in the Blue Mountains, waar we dan ook een mooie route hebben gelopen vanuit Katoomba richting Leura. We merkten dat het bij Katoomba behoorlijk druk was, vooral rondom het scenic world park en The Three Sisters, 3 rotsen die je kunt bereiken vanaf The Giant Stairways, een trap met 998 treden. Maar zodra je even een ander pad nam, begaf je je in een wereld met prachtige bossen, waanzinnige uitzichten en mooie watervallen. We hebben dan ook rustig in het bos kunnen lopen richting Leura. In Leura vonden we, vlakbij het treinstation terug naar huis, een leuk Vlaams restaurantje waar we lekker hebben gegeten.

In de fotomap Sydney kun je foto's vinden van onze tripjes, we zullen die ook regelmatig aanvullen met nieuwe foto's. We hopen in de komende maand nog een hoop van Sydney in ons op te nemen voordat we de reis verder voortzetten!

Nog een maandje werken, en dan?
Tot ongeveer 15 februari blijven we nog vol op aan het werk. Daarna willen we onze trip Down Under vervolgen. We zijn ondertussen eigenaar geworden van een Mitsubishi Express uit 2008, die we hebben overgenomen van een Nederlands stel (die iets bekender bleek dan we aanvankelijk dachten..., dat maakt het extra grappig ;) ), waar we hopelijk een grote afstand mee gaan afleggen!

Tot snel!

Matthijs & Jolein