#14 Naar Sydney & reis omhoog

1 augustus 2019 - Gold Coast, Australië

G'dday,

Het is inmiddels weer een tijdje geleden dat van ons hebben laten horen in de blog, maar we hebben de afgelopen maanden zeker niet stilgezeten. Sinds de laatste blog, geschreven op de boot van Tasmanië naar het vasteland van Australië, zijn we vanuit Melbourne doorgereisd naar Sydney, via de Great Alpine Road en Canberra. Sinds het paasweekend hebben we volle bak gewerkt in Coogee, bij onze oude werkplek Barzura. En, hoewel het een stuk rustiger is dan in de zomermaanden, was er een stuk minder personeel waardoor we goed konden werken én sparen voor onze verdere reis langs de oostkust van Australië. Mocht je de route goed willen volgen, kijk dan vooral op onze Polarsteps (klik). Hier plaatsen we dagelijks een paar foto's en een kort verhaaltje, bij al het leuks wat we hebben gezien.

Ik ben al vroeg begonnen met schrijven van deze blog, want er is een hoop wat we weer kunnen vertellen. Op dit moment zit ik in een stralend zonnetje, met 20 graden en een laptopje op schoot. Het is mijn laatste vrije dag voordat we vertrekken, met nog 7 dagen ploeteren in het vooruitzicht. Bij het schrijven van het laatste deel van de blog, zijn we inmiddels al een kleine week onderweg. We zitten momenteel rondom Nimbin, een klein plaatsje ter hoogte van Byron Bay, een van de laatste plaatsen in de staat New South Wales. De komende dagen rijden we Queensland binnen, waar we de komende tijd van onze reis in ieder geval zullen blijven. Via de Gold Coast zullen we deze week nog Brisbane bereiken en daar een paar dagen rondhangen. Uiteindelijk zal het vanwege de Wi-Fi pas in de Gold Coast zijn als we deze blog plaatsen.

Deze blog beslaat een lang tijdsbestek, namelijk 1) onze reis na Tasmanië, vanaf Melbourne naar Sydney in één week, 2) de drie maanden terug in Sydney en 3) onze reis langs de oostkust van de staat New South Wales vanaf Sydney in één week.

I - Van Melbourne naar Sydney - Foto's

Zondag 14 april - Melbourne
Aangekomen in Melbourne na een lange boottocht konden we de van kwijt in de straat bij een kennis, dat scheelt een hoop kampeerkosten. We verblijven in de wijk Prahan, vlakbij de gezellige Chapel Street en met goede verbindingen met de stad. Na een ontbijtje met donuts (Jolein koos) en goede koffie was het tijd om Melbourne te verkennen. We beginnen bij de War Memorial in Melbourne, waar die dag toevallig een herdenking plaatsvond voor een slag bij Malta in WO-II. Vervolgens lopen we door de botanische tuinen door naar de zondagmarkt bij het Arts Centre, waar - jawel hoor - Dutch Pancakes (poffertjes) werden verkocht. De man achter het kraampje was helaas geen Nederlander, maar dat maakte het er niet minder lekker om!

We zijn maar een paar dagen in Melbourne, en hoe kan je de stad beter verkennen dan vanuit de lucht? Vanaf verdieping 88 van het hoogste gebouw van Melbourne (Eureka Tower) had je een prachtig uitzicht over de stad en de haven. Vervolgens zijn we de Yarra overgestoken en hebben we de stad te voet verkend. Melbourne is een stad met veel Victoriaanse gebouwen en tegelijkertijd hangt er een hele relaxte sfeer en zie je veel street art terugkomen in het straatbeeld. Voordat we een restaurantje inschuiven voor sangria en chatcuterie, komen we langs een vluchtelingen-protestmars. Australië heeft een van de stengste immigratie- en asielbeleid van de wereld, terwijl deze menigte opriep om vluchtelingen in Australië toe te laten. 'Bring them here!'

's Avonds is het tijd voor een drankje, bij een bar uit de categorie 'plekken die je niet zou ontdekken zonder locals': de cocktailbar Jungle Boy, een van de secret spots in Melbourne. Een dikke deur in de sandwichshop leidt je naar de jungle bar. Bij het betreden van de sandwichshop doet de man achter de balie alsof hij van niks weet, tot je vraagt om een tafeltje voor twee. Je wordt door de bediening van de bar opgehaald en je komt terecht in een relaxed barretje, met zitplekken binnen en buiten. Foto's maken lukte alleen niet goed, de sfeer was er niet minder om.

Maandag 15 april - Melbourne
Time to explore again. Vanuit het centrum van Melbourne lopen we door China town en vervolgens de Fitzroy Gardens door naar de wijk Fitzroy, een van de hippe wijken in de stad. Veel oude gebouwen hebben een nieuwe functie gekregen hier en er is wederom een hoop street art te vinden. We zijn neergestreken op de rooftopbar Naked for Satan voor een lekker drankje. We nemen de tram terug naar de stad en verkennen een rondje centrum door middel van de gratis tram in het centrum. Vervolgens breekt spitsuur aan in de stad. De treinen rijden niet vanwege een grote onderhoudsbeurt, dus het is erg druk bij de vervangende bussen en de trams. We besluiten even in de stad te blijven hangen en een klein hapje te eten aan de Yarra rivier.

's Avonds hebben we vanuit onze verblijfplaats in Prahan een flinke wandeling gemaakt richting St Kilda, hét uitgaansgebied van Melbourne. Vanaf hier zijn we doorgelopen naar St Kilda Beach, waar je 's avonds laat op de pier een pinguïnkolonie kan bezoeken.

Dinsdag 16 april & woensdag 17 april - Melbourne & Cranbourne
Onze laatste dag in Melbourne, tijd om de stad te verkennen op een andere manier: een river cruise over de Yarra. Via bookme (een soort Groupon) konden we dat voor een leuk prijsje doen. Het was stralend weer, wat het natuurlijk extra mooi maakte.

Na de riviercruise zoeken we de campervan op, tijd om Melbourne te verlaten. Onderweg terug naar Sydney hebben we met een Britse oud-collega en haar vriend, die onderweg naar Melbourne waren, afgesproken. Onder genot van een pizza en een drankje hebben we de hele avond bij kunnen praten. De volgende ochtend hebben we ontbeten bij de Australian Gardens in Cranbourne, en na een rondje lopen scheidden de wegen weer. We hebben een flinke autodag voor de boeg, op zaterdag moeten we namelijk terug zijn in Sydney.

Donderdag 18 april - The Great Alpine Road
Na ons vertrek uit Melbourne zijn we een flink stuk doorgereden over de Princess Highway richting Bairnsdale. Omdat we dit deel van de kust al uitgebreid hebben verkend, hebben we flink de gang er in gezet. Vanaf Bairnsdale reden we naar boven over de Great Alpine Road, de bergtegenhanger van de Great Ocean Road. Het is uiteraard niet te vergelijken met de Europese alpen, maar er zijn slechtere gebieden om doorheen te rijden. De bergpas bouwt zich redelijk langzaam op, waarbij je rondom Omeo wat meer begint te klimmen met de auto. Vervolgens rij je over een centraal plateau en weer langs bergen en mooie uitzichten.

Dit gebied is onderdeel van de Victoriaanse Alpen en het is een van de weinige skigebieden in Australië, daarom zijn er ook wat skidorpjes en resorts gevestigd in dit gebied. Vanaf 1300 meter hoogte worden de lijnen op de weg ineens geel, worden de hectometerpaaltjes oranje en staan er grote skipalen langs de weg om aan te geven dat automobilisten in geval van sneeuw aan de linkerkant van de palen moeten blijven rijden. Een raar gezicht in een groen landschap! Overigens is het nog goed te zien dat er enkele jaren geleden hier flinke bosbranden hebben gewoed. Op het moment dat de afdaling wordt ingezet wordt en alles weer dikker bebost is, komen we langs schattige dorpjes met bomen in mooie herfstkleuren.

Na de GAR kwamen we terecht op de motorway van Melbourne naar Sydney, waar dichtbij ook onze volgende stop ligt: de hoofdstad Canberra. Maar... eerst moesten we nog een flink stuk rijden. Na een rit van 5 uur gisteren, zaten we vandaag zo'n 8 uur in de auto om op bestemming aan te komen. We namen weliswaar een flinke omweg, maar dat was uiteraard de moeite waard! We stopten bij een rest area vlakbij Yass, een klein uurtje van Canberra vandaan, om te overnachten.

Vrijdag 19 april - Canberra
We rijden door naar het hart van Australië, de volledig geplande hoofdstad, bedacht als compromis tussen stadsrivalen Melbourne en Sydney: Canberra (of in de Oz' slang: Kenbra).

We beginnen de ochtend bij het informatiecentrum over de stad, waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe de locatie voor de hoofdstad is gekozen en hoe een internationale ontwerpwedstrijd werd uitgeschreven. De stad is volledig ingericht naar voorbeeld van Washington D.C., wat ook als federale hoofdstad is ontworpen. Het is grappig om te zien hoe het hart van de stad binnen een driehoek tussen 3 heuvels is gebouwd, met als hart van de stad het meer Burley Griffin, als recreatiegebied voor de bewoners.

Vervolgens zijn we een kijkje gaan nemen op Capital Hill, een van de drie punten van de driehoek, waar het parlementsgebouw is gevestigd. Om te voorkomen dat het parlement over het volk heenkijkt en dus boven het volk staat, is het parlementsgebouw in de heuvel gebouwd. Vanuit het parlementsgebouw kun je een lift nemen naar boven om zo over het parlement heen te kunnen lopen. Zo wordt het 'volk' symbolisch boven het bestuur geplaatst. Dit gebied van de stadsdriehoek is ook ingericht met andere nationale gebouwen en musea, tussen het groen van botanische tuinen. Naast het feit dat de stad maar zo'n 300.000 inwoners heeft, is door al het groen ook niet echt te merken dat je in een grote stad bent. Voor het oude parlementsgebouw, nu gebruikt als museum voor de Australische democratie, is het protestkamp de 'Aboriginal Tent Embassy' gevestigd.

De andere pijler binnen de driehoek van de hoofdstad is de Australian War Memorial, waar een prominente plaats is voor de Eerste en de Tweede Wereldoorlog waar Australië aan mee heeft gevochten. Hier hebben we 's middags ook een kort bezoek aan gebracht. Vlakbij de War Memorial heb je vanuit Mount Ainslie een prachtig uitzicht over Canberra. Wij kwamen met zonsondergang, waardoor we de zon achter de andere heuvel van de stad zagen ondergaan.

Na zonsondergang gaan we naar het bruisende centrum van Canberra. Het is voorlopig onze laatste avond op reis met de camper. Tijd om het leven te vieren en lekker uit eten te gaan. Op 't menu: Japans.

II - Terug in Sydney - Foto's

Zaterdag 20 april - Canberra > Coogee
Vandaag rijden we vanuit Canberra naar Sydney, waar we in Coogee 's middags de sleutel krijgen van het appartement waar we de komende maanden in wonen. We konden het niet laten om even te stoppen bij de Nederlandse winkel in Smithfield, een voorstad van Sydney, voor wat lekkere frikandellen en kroketten! Mmmm...

Aangekomen bij onze nieuwe kamer in Coogee (een paar minuten lopen naar het strand, 10 minuten lopen naar werk) is het weer tijd om het werkleventje op te pakken. Zeker de laatste week in Melbourne en Canberra zijn we veel uit eten geweest. Voor niets komt de zon op, maar om de zon achterna te reizen heb je wel een zakcentje nodig. De komende drie maanden gaan we weer hard aan de slag, te beginnen met dit drukke paasweekend. Maar eerst even hoi zeggen en de nieuwe dingen op het menu proberen: gnocchi voor Jolein en lamb shrank voor Matthijs.

Vrijdag 26 april - Kingsnight
Tussen het werken door is het tijd voor wat afleiding. Laat de Dutch Community in Australië nu ontzettend groot zijn, vandaar dat er eenvoudig een Kings Night party georganiseerd kan worden met... bitterballen! Oud-collega Marilene was met haar studievriendin Stanne vanuit Nieuw-Zeeland overgekomen om vakantie te vieren in Australië. Een goede reden voor een reünie en een feestje met op en top Nederlandse gezelligheid. Tot 11 uur werd er dan ook alleen Nederlandse muziek gedraaid. Toen daarna de deuren open gingen voor niet-Nederlanders werd de sfeer toch wat anders, maar we feesten er niet minder om in onze oranje outfit. Zo liepen we ook de Brabantse Evelyn tegen het lijf, die hier op vakantie was, waar we later ook nog mee hebben afgesproken voor wat drankjes in Coogee. Wij gaan zeker vaker deze gezelligheid opzoeken.

Zaterdag 27 april - G'day met een zachte G
De Nederlandse community in Sydney heeft Guus Meeuwis dit jaar gestrikt voor een optreden Down Under, en wij moesten daar natuurlijk bij zijn! Samen met Marilene en Stanne, en met onze Barzura-collega Robin en zijn hele aanhang hebben we Guus Meeuwis zien optreden in het Land Down Under.

Maandag 29 april t/m woensdag 1 mei
Matthijs
Barzura is dicht voor een mini-verbouwing en Matthijs gaat met collega's Robin en Chad duiklessen volgen om zijn Open Water te halen. De duikcursus duurt 2.5 dag, een avond duiktheorie en 2 dagen duiken. Op de eerste dag moesten we in het zwembad alle Open Water oefeningen doen, om het vervolgens in de oceaan toe te passen. Daarvoor gingen we naar de simpele duiklocatie Malabar. De volgende dag hebben we twee 'fundives' gedaan in Gordons Bay, wat bekend staat als een makkelijke duik- en toffe snorkellocatie. Hoewel niet alle oefeningen soepel verliepen, voelde Matthijs zich zeker de tweede dag een stuk comfortabeler in het water en had hij zijn Open Water certificaat in de pocket. Ongetwijfeld zullen er nog veel duiken volgen 😉.

Jolein
Eindelijk is het zover.. Jolein schrijft een stukje in deze blog! Tijdens Matthijs zijn duiken had ik even tijd voor mezelf en ben ik met mezelf de stad in geweest om nog een aantal dingen te bezichtigen. Als eerste stop ben ik naar de St Mary's Cathedral geweest. De kathedraal heeft prachtige glas-in-lood ramen en er heerst een heerlijke rust in een toch wel drukke stad.  Ook heb ik hier de crypte bezocht, dit was $5 entree, terwijl de rest van de kathedraal gratis was. Ik was hier dan ook helemaal alleen beneden. In de crypte is door middel van een mozaiek techniek een groot Keltisch kruis gelegd van 42m bij 21m.

Hierna ben ik doorgelopen naar de Art Gallery of New South Wales. Hier ging ik voornamelijk heen vanwege de aboriginals tentoonstelling die ze hebben. Al met al vrij mooi, ik houd er wel van. Ook hadden ze in de galerij verschillende andere werken hangen. Bijvoorbeeld een schilderij van Milford Sound, waar wij in Nieuw Zeeland zijn geweest. Leuk om dit dan zo te herkennen.

Via het opera house en de botanische tuinen doorgelopen naar The Rocks, waar een museum is over (hoe toepasselijk) The Rocks. Dit is het oudste deel van Sydney en in het museum hebben ze een aantal opgravingen tentoongesteld en presenteren ze informatie over onder andere migratie naar Australie.

Nog steeds heb ik hierna een aantal uur te overbruggen, omdat ik begin van de avond pas heb afgesproken met een Japanese kennis die ik in Amerika heb ontmoet en hier nu ook in Sydney zit. Daarom besluit ik lekker rustig een stuk te gaan lopen. Onder de Harbour Bridge door, door het Barangaroo reserve, via Darling Harbour naar het Queen Victoria Building. Dit is een vrij groot warenhuis, vergelijkbaar met LaFayette in Parijs. Prachtig! We hebben heerlijk Japans gegeten bij Yayoi Galleries. Je bestelt hier met behulp van een soort tablet die aan de wand hangt bij elke tafel. De bediening loopt dus alleen eten en drinken te brengen en tafels af te halen en ze hoeven niets op te nemen. Erg apart om te zien.

Dinsdag 27 mei t/m donderdag 29 mei
We zijn 2 dagen vrij van werk, tijd voor wat vermaak! We rijden naar de Central Coast om daar te wandelen en het gebied te verkennen. Na een koude nacht, lopen we 's ochtends in een heerlijk zonnetje richting de Box Head, vanwaar je Palm Beach, Sydney kan zien. Daarna is het tijd voor een lekkere lunch in het nabijgelegen dorpje. We rijden 's middags door maar The Entrance, waar we live getuige mogen zijn van het bijvoeren van de pelikanen.

De avond verblijven we in een rest area langs de Highway, bij gebrek aan gratis campings in de omgeving. De volgende ochtend rijden we terug naar Sydney waar we in de voorstad Turramurra stoppen voor koffie en een lekker broodje.

Dinsdag 18 juni t/m donderdag 18 juni
Op je vrije dagen ga je het liefst wat leuks doen. We hadden een mini-weekend, en reden daarom dinsdagmiddag naar Hunter Valley om hier de woensdag te kunnen vertoeven. We beginnen de woensdag bij de Hunter Valley Gardens, botanische tuinen met daarnaast een soort 'dorp' waar streekproducten worden verkocht, onder andere wijnen van de boeren die geen eigen cellar door hebben. Hier proeven we wijn, likeur en hebben we een lekkere brunch.

's Middags rijden we door naar the Hanging Tree Wines, waar op de heuvel een microklimaat heerst. Zo konden wij op deze winterdag toch in ons t-shirt genieten van een heerlijk wijntje op het terras van deze wijnboer!

Dinsdag 2 juli
Vandaag zijn we een dagje vrij van werk en gaan we met de campervan op pad. We rijden de Northern Beaches van Sydney af, van Palm Beach naar Manly.

Vrijdag 5 juli
In de maanden mei tot en met november is het walvismigratieseizoen. Walvissen in de Zuidelijke Oceaan maken een reis van duizenden kilometers richting het Great Barrier Reef, de warme wateren waar ze zich in de winter voeden en bevallen van kalveren. In de maanden juni en juli is het een drukte van jewelste voor de kust van Sydney met migrerende walvissen. Via Groupon konden we met een tourtje mee. Helaas was het weer niet al te best, waardoor de zee nogal ruig was. Het voordeel: de walvissen waren ontzettend actief!

Woensdag 24 juli
Na 3 maanden volle bak werken, wonen en leven in Coogee, is het voor ons weer tijd om verder te reizen door Australië. 's Ochtends sluiten we de leuke periode af met een 'goodbye Brekky', om voldaan, en met goede herinneringen, in de camper te stappen en Sydney achter ons te laten. Tot snel, Coogee!

Daarnaast hebben we in Sydney op onze andere vrije dagen en avonden niet stil gezeten. De vaste stek voor een drankje met collega's was Coogee Bay Hotel, een pub in Coogee, ook heeft Jolein een aantal musea bezocht en zijn we naar cocktailbars in CBD en een bierbrouwerij in Newtown gegaan. In juni hebben we ook een bezoekje gebracht aan het lichtfestival Vivid, waar op verschillende plekken in de stad kunst door middel van licht en geluid wordt getoond. Ook de lekkerste eetplekjes, zoals The Grounds in Alexandria en Spice Alley in Chippendale, konden we natuurlijk niet overslaan. Jolein heeft zich ook nog sportief getoond en heeft het cricket stadion bezocht. En er is natuurlijk zoveel meer wat we de afgelopen maanden hebben gedaan, wat helaas de blog niet heeft gehaald: het is te veel om op te noemen!

III - Vervolg van de reis - vanuit Sydney naar het noorden - Foto's
We vervolgen onze reis vanuit Sydney richting het warme, tropische noordoosten van Australië. We volgen voor het grootste deel de Pacific Highway, waar de bekende plaatsen Newcastle, Port Macquarie, Coffs Harbour en Byron Bay liggen. Uiteraard rijden wij, zoals we zijn, meer om de Pacific Highway heen dan dat we er daadwerkelijk op rijden. We nemen toeristische routes, bezoeken afgelegen plaatsen om te kamperen en gaan zo vaak mogelijk de weg af om tóch nog een glimp van de oceaan op te kunnen vangen. Na ongeveer een week zullen we de staat New South Wales voorlopig achter ons laten en onze tijd doorbrengen in Queensland, waar we vanaf Brisbane naar Cairns zullen rijden.

Woensdag 24 juli
Na het afscheidsontbijt bij Barzura zijn we vertrokken richting het noorden, voor onze reis langs de oostkust. We stoppen in een State forest vlakbij Coorangbong, onder Newcastle. 10 kilometer aan dirtroad brengt ons bij een mooie camping in het bos, en dat op slechts 120 kilometer van Sydney!

Donderdag 25 juli
We beginnen de dag in de op-één-na grootste stad van New South Wales: Newcastle. Het kleine broertje van Sydney, met een grote haven. Na een kopje koffie aan het strand hebben we de korte Memorial Walk gelopen: een kustwandeling wat tegelijkertijd een oorlogsmonument is. 's Middags rijden we door naar Port Stephens, waar de zee-inham een stuk groter is dan die van Sydney Harbour. We lopen rond in het dorpje Shoal Bay en hebben mooie uitzichten bij de baai en het strand.

Hierna rijden we door richting de camping van vanavond, gelegen aan de Karuah River. Na een gravel road van 10 km bereiken we de campground van een nationaal park. We staan geparkeerd langs de rivier en kunnen 's ochtends de zonsopgang aanschouwen.

Vrijdag 26 juli
Vanuit de campground bij Karuah River rijden we terug naar de kust, waar we langs Hawks Nest rijden voor een koffiestop. Na een korte wandeling richting het strand, spotten we een groep dolfijnen die in de branding zwemt. We rijden door het nationale park tussen Myall Lake en de Tasman Sea door naar het pontje, waar we onze weg langs de kust weer verder kunnen voortzetten.

Vanmiddag hebben we onze route langs de Lakes en de Pacific Coast afgemaakt, waar we tot Forster de oceaan hebben gevolgd. Bij Forster zijn we naar de uitkijktoren op Cape Hawke opgegaan, waar je een mooi uitzicht hebt over Forster en de Grote Oceaan en prima walvissen kunt spotten. Vanavond slapen we iets dichter bij de bewoonde wereld, namelijk bij het dorpje Wingham, aan de rivier de Manning, waar we vergezeld worden door een hoop vleermuizen.

Zaterdag 27 juli
Vanmorgen reden we vanaf Wingham door richting Elands, waar de Ellenborough Falls te bewonderen zijn. We merkten dat we wat verder uit de kust waren, want het gros van de wegen was - goed onderhouden weliswaar - van zand. De Ellenborough Falls zijn te bereiken via ruim 620 traptreden.

Via een hoop gravel roads zetten we de weg richting de kust weer in. We stoppen in Port Macquarie voor een versnapering aan het strand. Vervolgens pakken we de ferry richting de geplande campground, maar helaas kwamen we op een voor ons onbegaanbaar zandpad terecht. De camping die we voor ogen hadden lag in een nationaal park, op een schiereiland aan de kust. Via een andere zandweg rijden we door richting Kemsey, waar we op een wat minder mooie campground stoppen om te overnachten.

Zondag 28 juli
Vanaf Kemsey rijden we door naar Mackville, waar we bij een pub aan de Nambucca rivier onze koffiestop hebben. Vervolgens volgen we de rivier tot aan het plaatsje Nambucca Heads, waar we een wandeling maken langs de V-Wall: een rotswal die door locals en bezoekers kleurrijk zijn geschilderd. Hierna hebben we geluncht in het park, een heerlijke picknick! Vervolgens zijn we doorgereden naar de lookouts boven Shelley beach, met prachtige uitzichten over de oceaan en de zee-inham.

Na Nambucca rijden we door naar Dorrigo, waar we onderweg door een mooie bergpas door een Godwana-woud rijden. We kijken in Dorrigo bij het visitor centre welke wandelingen we morgenochtend willen maken. Omdat het nog redelijk vroeg in de middag is, hebben we nog tijd om langs de Dangar Falls te rijden en de dag te eindigen bij een prachtige lookout, voor we een stukje terugrijden naar de campground in Thora, aan de voet van de Dorrigo Mountain.

Maandag 29 juli
's Ochtends zijn we vroeg opgestaan om in Dorrigo NP een wandeling te doen. Vanaf het rainforest centre zijn we 6 km gaan lopen langs twee watervallen. Omdat we zo vroeg waren, hadden we het hele park bijna voor ons alleen!

Voor de koffie stoppen we vandaag in Bellingen, een leuk oud dorpje op de weg van Dorrigo naar Coffs Harbour. De koffiezaak is tevens de lokale kledingwinkel.

We rijden door naar de bananenhoofstad van Australië: Coffs Harbour. Vanaf deze hoogte komen bananenplantages voor in Australië. Er wordt ook gefluisterd dat Coffs het allerlekkerste klimaat van Australië heeft, vandaar dat de omgeving vol is met 50+-lifestyle villages en er een hoop grey nomads rondrijden met caravans. Buiten de invloed van de noordelijke moesson, de heuvels die beschutting bieden en een verkoelende zeebries in de zomer zorgen er voor dat het hier jaarrond aangenaam is. Deze plaats kunnen we gerust het Benidorm van Australië noemen. Vanaf Sawtell rijden we de kust van Coffs af. We stoppen bij de Marina Jetty om in het haventje rond te lopen en de oversteek te maken naar Muttonbird Island, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de oceaan (en uiteraard de aanwezige walvissen) en Coffs. Op de terugweg door het haventje zien we verschillende vissen en zelfs een rog rondzwemmen. Vanaf de haven rijden we door naar de Big Banana, een funpark helemaal ingericht op het belangrijkste streekproduct. We betreden niet het park, maar nemen wel een lekkere versnapering: Banana Fritters voor Jolein en een Big Banana Burger voor Matthijs. Vanuit hier rijden we door naar de Sealy Lookout, waar we via de Forest Pier een prachtig uitzicht hebben over Coffs Coast.

We rijden vanaf Coffs Harbour door richting Grafton en slaan daar af landinwaarts, om door te rijden naar Copmanhurst. In de koeienwei aan de Clarence river overnachten wij - als enigen - met onze campervan.

Dinsdag 30 juli
Vanaf Copmanhurst rijden we langs de Clarence Rivier door naar Maclean, waar we door de vallei door Nederlands-ogende landschappen rijden. De verschillen: het is hier iets droger en er groeit suikerriet in plaats van suikerbiet. Bij Lawrence nemen we het pontje en bij Maclean hebben we vanaf de top van de heuvel mooie uitzichten.

We brengen de vroege middag door in Yamba, winnaar van de 'best town in Australia' award. We drinken een kopje koffie aan de rivier bij The Tavern, een groot uitgevallen pub zoals ze dat alleen kennen in Oz'. We rijden vervolgens door naar Angourie, waar we via het strand en de rotsen doorlopen naar de Blue & Green Pools. Ook hier vinden we langs het strand weer bananenbomen.

We maken een flinke rit van Yamba richting Lismore, om vervolgens door de rijden in de richting van Nimbin. We overnachten in Wadeville, weer als enigen, op een camping bij een waterpoel, waar we de kikkers horen kwaken. We hebben hier een buitenkeuken en van die luxe maken we goed gebruik.

Woensdag 31 juli
We stoppen voor koffie in hippieplaats Nimbin, waar we letterlijk terug in de jaren '60 worden gezogen. Hier lopen veel drugsverslaafden rond, maar de sfeer in het plaatsje is vredig genoeg om een kop koffie te bestellen bij (jawel hoor): Dutch & co.

Vanuit Nimbin rijden we door naar de Minyon Falls voor een korte fotostop, en via heuvelachtige landweggetjes rijden we richting Byron Bay. Het weer is inmiddels omgeslagen en het regent pijpenstelen, waardoor het normaal zo levendige kustplaatsje voor ons miserabel aandoet. We lunchen bij een Jemens restaurantje en doen een poging om naar Cape Byron, het meest oostelijke puntje van Australië, te rijden. Helaas begint het alleen maar harder te regenen en het uitzicht wordt er niet beter op. Om de kaap te bereiken moet entreegeld worden betaald en we keren dan ook om, omdat we door de regen niet ver konden kijken.

We zetten de weg in naar het noorden en bereiken Tweed Heads, althans... de ene kant van de weg is Tweed Heads in New South Wales, de andere kant van de weg is Coolangatta, in Queensland. Vanaf deze smalle kuststrook begint de Gold Coast, waar we de komende dagen zullen rondhangen.

We hebben jullie weer een hoop leesvoer gegeven, hopelijk zijn jullie weer helemaal bijgepraat. Over een paar weken zal er weer een nieuwe blog verschijnen!

Matthijs & Jolein